Wat is de 'Driving Offence Code'?
Onder de wetgeving inzake verkeersovertredingen zijn er ongeveer 20 unieke overtredingen die u kunt overtreden. Als deze verkeersovertredingen worden overtreden, kan dit leiden tot een boete, punten op uw rijbewijs of een rechtszaak - of een combinatie van een paar daarvan.
Hieronder vindt u een overzicht van enkele van deze verkeersovertredingscodes:
Rijovertreding |
Code |
Beschrijving |
Aantal punten |
Ongevallendelicten |
AC10 |
Het niet stoppen nadat een incident heeft plaatsgevonden |
5-10 |
AC20 |
Het niet verstrekken van details of het niet melden van een incident binnen 24 uur |
5-10 |
|
AC30 |
Ongedefinieerde ongevalsdelicten. |
4-9 |
|
Gediskwalificeerde bestuurder |
BA10 |
Een voertuig besturen terwijl u op last van de rechtbank bent gediskwalificeerd |
6 |
BA30 |
Poging om een voertuig te besturen terwijl u op last van de rechtbank bent gediskwalificeerd |
6 |
|
De volgende personen blijven 4 jaar op hun rijbewijs staan vanaf de datum van de veroordeling. |
|||
BA40 |
Dood veroorzaken tijdens het besturen van een voertuig is gediskwalificeerd |
3-11 |
|
BA60 |
Het veroorzaken van ernstig letsel tijdens het besturen van een voertuig leidt tot diskwalificatie. |
3-11 |
|
Onvoorzichtig rijden |
CD10 |
Het besturen van een voertuig zonder de nodige zorgvuldigheid en aandacht. |
3-9 |
CD20 |
Het besturen van een voertuig zonder redelijke rekening te houden met andere bestuurders |
3-9 |
|
CD30 |
Rijden zonder de nodige zorg en aandacht of zonder redelijke inachtneming van andere bestuurders. |
3-9 |
|
De volgende personen blijven 11 jaar op hun rijbewijs staan vanaf de datum van de veroordeling. |
|||
CD40 |
Dood veroorzaken door roekeloos rijden onder invloed van alcohol |
3-11 |
|
CD50 |
Dood veroorzaken door roekeloos rijden onder invloed van drugs |
3-11 |
|
CD60 |
Dood veroorzaken door roekeloos rijden met alcoholgebruik boven de wettelijke limiet. |
3-11 |
|
CD70 |
De dood veroorzaken door roekeloos rijden en vervolgens geen monster voor analyse afgeven. |
3-11 |
|
De volgende personen blijven 4 jaar op hun rijbewijs staan vanaf de datum van de veroordeling. |
|||
CD80 |
Dood veroorzaken door het besturen van een voertuig terwijl men onvoorzichtig of onnadenkend is. |
3-11 |
|
CD90 |
Dood veroorzaken door het besturen van een voertuig |
3-11 |
|
Bouw- en gebruiksdelicten |
CU10 |
Rijden met een voertuig met defecte remmen |
3 |
CU20 |
Gevaar veroorzaken of waarschijnlijk veroorzaken door het gebruik van een ongeschikt voertuig of het bedienen van een voertuig met defecte onderdelen of accessoires |
3 |
|
CU30 |
Rijden met een voertuig met defecte band(en) |
3 |
|
CU40 |
Rijden met een voertuig met een defecte besturing |
3 |
|
CU50 |
Gevaar veroorzakend of waarschijnlijk gevaar veroorzakend vanwege de lading of passagiers |
3 |
|
CU80 |
Een mobiele telefoon bedienen tijdens het besturen van een voertuig |
3-6 |
|
Roekeloos/gevaarlijk rijden |
DD10 |
Ernstig letsel veroorzaken door gevaarlijk rijgedrag |
3-11 |
DD40 |
Een voertuig gevaarlijk besturen |
3-11 |
|
DD60 |
Doodslag of dood door schuld tijdens het besturen van een voertuig. |
3-11 |
|
DD80 |
Dood veroorzaken door gevaarlijk rijgedrag |
3-11 |
|
DD90 |
Woedend rijden |
3-9 |
|
Rijden onder invloed |
DR10 |
Het besturen van een voertuig of een poging tot het besturen van een voertuig met een alcoholpromillage dat boven de limiet ligt. |
3-11 |
DR20 |
Het besturen van een voertuig of de poging tot het besturen van een voertuig terwijl u niet in staat bent om te rijden, door middel van alcohol. |
3-11 |
|
DR30 |
Het besturen van een voertuig of het proberen te besturen van een voertuig en vervolgens het nalaten om een monster voor analyse te leveren. |
3-11 |
|
DR31 |
Het besturen van een voertuig of het proberen te besturen van een voertuig en vervolgens toestemming geven voor de analyse van een bloedmonster dat zonder toestemming is afgenomen vanwege wilsonbekwaamheid. |
3-11 |
|
DR61 |
Het weigeren van toestemming voor de analyse van een bloedmonster dat zonder toestemming is afgenomen, vanwege het onvermogen om te rijden of te proberen te rijden. |
3-11 |
|
De volgende overtredingen blijven 4 jaar op het rijbewijs staan vanaf de datum van de overtreding. |
|||
DR40 |
Verantwoordelijk voor een voertuig terwijl u teveel alcohol op heeft. |
10 |
|
DR50 |
Bestuurder van een voertuig terwijl hij/zij door alcoholgebruik niet in staat is om te rijden. |
10 |
|
DR60 |
Het niet ter beschikking stellen van een monster voor analyse in andere omstandigheden dan het besturen van een voertuig of het proberen te besturen van een voertuig. |
10 |
|
DR70 |
Het niet afgeven van een monster voor een ademtest. |
4 |
|
Verzekeringsdelicten |
IN10 |
Het gebruiken van een voertuig zonder WA-verzekering. |
6-8 |
Licentieovertredingen |
LC20 |
Rijden op een manier die niet in overeenstemming is met het rijbewijs. |
3-6 |
LC30 |
Het besturen van een voertuig nadat bij de aanvraag voor een rijbewijs een valse verklaring over de geschiktheid is afgelegd. |
3-6 |
|
LC40 |
Een voertuig besturen zonder melding te maken van een handicap. |
3-6 |
|
LC50 |
Het besturen van een voertuig nadat het rijbewijs is ingetrokken of geweigerd op medische gronden. |
3-6 |
|
Te hard rijden (SP) |
SP10 |
Overschrijden van de toegestane maximumsnelheid. |
3-6 |
SP20 |
Overschrijding van de maximumsnelheid voor bepaalde voertuigtypen (met uitzondering van goederen- of personenauto's) |
3-6 |
|
SP30 |
Overschrijden van de wettelijke maximumsnelheid op de openbare weg. |
3-6 |
|
SP40 |
Overschrijden van de maximumsnelheid voor personenauto's. |
3-6 |
|
SP50 |
Te hard rijden op de snelweg. |
3-6 |
|
Verkeersrichting en borden (TS) |
TS10 |
Het niet naleven van verkeerslichten |
3 |
TS20 |
Het niet naleven van dubbele witte lijnen |
3 |
|
TS30 |
Het negeren van een 'stop'-bord |
3 |
|
TS40 |
Het niet opvolgen van de aanwijzingen van een agent/bewaker |
3 |
|
TS50 |
Het niet naleven van een verkeersbord |
3 |
|
TS60 |
Het niet naleven van een schoolovergangspatrouillebord |
3 |
|
TS70 |
Ongedefinieerd: het niet opvolgen van een verkeersbord. |
3 |
|
Speciale code (TT) |
TT99 |
Om een diskwalificatie aan te geven onder de 'totting up'-procedure. Als het totaal aantal strafpunten binnen 3 jaar 12 of meer bedraagt, kan de bestuurder worden gediskwalificeerd. |
|
Diefstal of ongeoorloofde inbeslagname (UT) |
UT50 |
Verzwarende inbeslagname van een voertuig |
3-11 |
Wat is een cursus snelheidsbewustzijn?
Een snelheidsbewustzijnscursus is een educatieve cursus die wordt aangeboden als alternatief voor het ontvangen van strafpunten op uw rijbewijs en het betalen van een boete voor bepaalde lichte snelheidsovertredingen. De cursus is ontworpen om bewustzijn te creëren over de gevolgen van te hard rijden en moedigt veiliger rijgedrag aan.
Hier zijn enkele belangrijke details over snelheidsbewustzijnscursussen in het Verenigd Koninkrijk:
Toelatingsvoorwaarden: De toelatingscriteria voor het volgen van een snelheidsbewustzijnscursus variëren per politiekorps en jurisdictie. Over het algemeen worden de volgende factoren in overweging genomen:
- Aard van de overtreding: Normaal gesproken komen alleen kleine snelheidsovertredingen binnen een bepaalde drempel in aanmerking.
- Rijgeschiedenis: Bestuurders die onlangs een snelheidscursus hebben gevolgd of bepaalde andere veroordelingen hebben, komen mogelijk niet in aanmerking.
- Jurisdictie: Elk politiekorps of lokale autoriteit kan zijn eigen toelatingscriteria hebben.
Cursusinhoud: De cursus snelheidsbewustzijn is meestal een klassikale sessie onder leiding van ervaren rij-instructeurs. De inhoud van de cursus richt zich op:
- De risico's en gevolgen van te hard rijden.
- Het belang van het naleven van snelheidslimieten.
- Hoe u verschillende rijomstandigheden kunt herkennen en ermee kunt omgaan.
- Strategieën om de juiste snelheid en veilige rijgewoonten te handhaven.
Duur en kosten: De duur van een snelheidsbewustzijnscursus is doorgaans een halve dag of een hele dag, afhankelijk van de cursusaanbieder. De kosten van de cursus worden gedragen door de bestuurder en variëren afhankelijk van de locatie, maar zijn over het algemeen vergelijkbaar met de boete voor de overtreding.
Impact op rijgedrag: Door een snelheidsbewustzijnscursus te volgen, kunnen bestuurders voorkomen dat ze strafpunten op hun rijbewijs krijgen voor de specifieke overtreding. Het betekent ook dat de overtreding in sommige gevallen niet aan verzekeringsmaatschappijen hoeft te worden gemeld. De aanwezigheid wordt echter meestal geregistreerd door de politie en als de bestuurder binnen een bepaalde periode (meestal drie jaar) nog een snelheidsovertreding begaat, wordt hem geen snelheidsbewustzijnscursus aangeboden als optie voor de volgende overtreding.
Het is belangrijk om op te merken dat snelheidsbewustzijnscursussen discretionair zijn en niet beschikbaar voor alle snelheidsovertredingen. De beschikbaarheid, toelatingscriteria en specifieke details van de cursussen zijn ter beoordeling van de lokale politiemacht waar de overtreding is begaan.
Wat is de straf voor een overtreding van het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer?
In het Verenigd Koninkrijk hangt de straf voor rijden terwijl u een telefoon vasthoudt af van de specifieke omstandigheden van de overtreding en of het een 'mobiele telefoonovertreding' of 'gebruik van een handheld-apparaat tijdens het rijden' is.
De straffen voor dergelijke overtredingen zijn als volgt:
-
Vaste boete (FPN): Als u wordt betrapt op rijden terwijl u een mobiele telefoon vasthoudt of een handheld-apparaat gebruikt, kunt u een vaste boete krijgen, die bestaat uit:
- Een boete van £200.
- Zes strafpunten op uw rijbewijs.
-
Dagvaarding: In ernstigere gevallen of als het vergrijp wordt betwist, kan de politie ervoor kiezen om het vergrijp via gerechtelijke procedures te vervolgen. Als schuldig wordt bevonden, kunnen de straffen strenger zijn en door de rechtbank worden bepaald, waaronder:
- Een boete van maximaal £1.000.
- Discretionaire ontzegging van de rijbevoegdheid.
Het is belangrijk om te weten dat strafpunten op een rijbewijs verschillende gevolgen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan hogere verzekeringspremies, een mogelijke intrekking van het rijbewijs als er een bepaald aantal strafpunten is verzameld en de kans dat je als beginnende bestuurder je rijbewijs verliest als je binnen twee jaar na het behalen van je rijbewijs zes of meer strafpunten hebt verzameld.
Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat het gebruik van een handsfree-apparaat tijdens het rijden legaal is in het VK. De bestuurder moet echter de volledige controle over het voertuig behouden en mag niet worden afgeleid, aangezien afleiding nog steeds kan worden beschouwd als een overtreding onder de bredere categorie "geen goede controle over een voertuig hebben", die straffen met zich meebrengt die vergelijkbaar zijn met die voor het gebruik van een handheld-apparaat tijdens het rijden.
Wetten en straffen kunnen veranderen, dus het is altijd raadzaam om de meest recente richtlijnen te raadplegen of juridisch advies in te winnen voor de meest actuele en nauwkeurige informatie over straffen voor rijden terwijl u een telefoon vasthoudt in het Verenigd Koninkrijk.
Codes voor snelheidsovertredingen
Snelheidsovertredingen worden gecategoriseerd en geïdentificeerd met behulp van specifieke overtredingscodes. De overtredingscodes maken deel uit van het National Offence Classification (NOC)-systeem dat door de politie en rechtbanken wordt gebruikt om verschillende soorten overtredingen, waaronder snelheidsovertredingen, te registreren en te verwerken.
De typische overtredingscode die hier in het VK wordt gebruikt voor te hard rijden is SP30. Hier is een overzicht van de SP30 overtredingscode:
- Overtredingscode: SP30
- Omschrijving: Overschrijden van de wettelijke maximumsnelheid op de openbare weg
- Strafpunten: 3
- Goedkeuringscode: SP (goedkeuring voor te hard rijden)
- Boete: De hoogte van de boete kan variëren afhankelijk van de omstandigheden, zoals de ernst van de overtreding en de geregistreerde snelheid, maar bedraagt doorgaans £100.
Wanneer een bestuurder wordt betrapt op het overschrijden van de maximumsnelheid op een openbare weg in het Verenigd Koninkrijk, wordt de SP30-overtredingscode doorgaans gebruikt om de overtreding vast te leggen en te classificeren. De bestuurder krijgt 3 strafpunten op zijn rijbewijs en er kan een boete worden opgelegd. Het boetebedrag kan variëren en wordt doorgaans door de rechtbank bepaald op basis van richtlijnen en de specifieke omstandigheden van de bestuurder.
De andere snelheidscodes (SP10, SP20, SP40 en SP50) komen minder vaak voor, maar bestaan doorgaans uit dezelfde punten en boetestructuur.
Hoe verloopt de procedure voor het ontvangen van een boete voor te hard rijden?
-
Detectie: De snelheid van de bestuurder wordt gedetecteerd door een snelheidsmeetapparaat, zoals een radarpistool, snelheidscamera of gemiddelde snelheidscamerasysteem. Het apparaat registreert de snelheid waarmee het voertuig reed.
-
Notice of Intended Prosecution (NIP): Als de snelheid van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan de maximumsnelheid, wordt er doorgaans binnen 14 dagen na de overtreding een Notice of Intended Prosecution (NIP) naar de geregistreerde houder van het voertuig gestuurd. De NIP informeert de geregistreerde houder dat er een overtreding is begaan en vraagt om de gegevens van de bestuurder.
-
Identificatie van de bestuurder: De geregistreerde houder van het voertuig is verplicht om de gegevens van de bestuurder te verstrekken op het moment van de overtreding. Als de geregistreerde houder de bestuurder was, kan hij zijn eigen gegevens verstrekken. Het niet verstrekken van de gegevens van de bestuurder zonder een redelijk excuus is een afzonderlijke overtreding.
-
Voorwaardelijk aanbod of dagvaarding: Zodra de gegevens van de bestuurder zijn verkregen, kan de politie op twee manieren te werk gaan:
a. Voorwaardelijk aanbod: Voor minder ernstige snelheidsovertredingen kan de politie een Fixed Penalty Notice (FPN) of een voorwaardelijk aanbod van Fixed Penalty uitvaardigen. Dit omvat doorgaans een boete, strafpunten op het rijbewijs en de optie om een snelheidsbewustzijnscursus te volgen (indien in aanmerking komend). De bestuurder kan ervoor kiezen om het aanbod te accepteren en de boete te betalen, of hij kan de overtreding voor de rechter aanvechten.
b. Dagvaarding: In ernstigere gevallen of als de bestuurder het voorwaardelijke aanbod afwijst, kan de politie een gerechtelijke procedure starten door een dagvaarding uit te vaardigen. De bestuurder ontvangt een dagvaarding en de zaak wordt behandeld in een politierechtbank.
-
Gerechtelijke procedures: Als de zaak voor de rechter komt, moet de bestuurder op de aangegeven datum bij de politierechtbank verschijnen. Ze kunnen zichzelf vertegenwoordigen of juridische bijstand zoeken. De rechtbank zal het bewijs horen dat door de aanklager en de verdediging is gepresenteerd en vervolgens een oordeel vellen. Als de rechtbank schuldig wordt bevonden, kan de rechtbank een boete, strafpunten en mogelijk een rijontzegging opleggen, afhankelijk van de omstandigheden.
Vermijd snelheidsboetes met Road Angel Pure
Het hebben van een Road Angel Pure kan het verschil maken tussen het krijgen van een snelheidsboete of niet. Door een Road Angel Pure-apparaat te bezitten, zorgt u ervoor dat u veilig op de weg bent, omdat u weet waar de snelheidscamera's zich bevinden.