Het lijkt wel alsof er geen week voorbijgaat zonder dat de pers kritiek levert op Smart Motorways.
Dus, maken Smart Motorways daadwerkelijk een verschil voor ons die over de snelwegen rijden? En is het tijd om de voordelen eens te laten zien?
Dit is mijn verhaal
Ongeveer achttien maanden geleden reed ik zuidwaarts op de M1, tussen knooppunt 19 en 18, toen mijn auto een probleem kreeg en in de 'Limp home mode' ging. Ik zat op een Smart Motorway-gedeelte en op de fast lane.
In een flits ging mijn auto van een vrolijke 70mph naar een niet zo vrolijke 45mph en in die tijd moest ik opeens mijn alarmlichten aanzetten en proberen om over 2 rijstroken te rijden om een vluchtgebied te vinden. Die paar minuten waren angstaanjagend, vooral omdat de snelweg druk was en de auto's om me heen nog steeds 70 reden.
Gelukkig voor mij was er een vluchtplaats op slechts een paar honderd meter afstand en ik stopte daar. Het probleem was na een ontstekingscyclus vanzelf opgelost en ik was vrij snel weer op weg (het probleem had te maken met injectoren, mocht iemand geïnteresseerd zijn, en het kostte een paar pond om het te laten repareren).
Dus, wat denk ik nu, vanuit die ervaring, over Smart Motorways? Ben ik voor, onverschillig of tegen de implementatie ervan?
In eerste instantie dacht ik er tegen, omdat ik er niet zo'n goede ervaring mee had. Maar als ik terugdenk aan die middag, ben ik er nu voor en dit zijn mijn redenen waarom:
- Het was zeker een voordeel dat er een speciale vluchtstrook was waar je kon stoppen in plaats van alleen een vluchtstrook.
- En het is ook nog eens een pluspunt dat er een telefoonlijn is voor de hulpdiensten.
- Het is een opluchting om te weten dat je door de verkeerspolitie gezien wordt via CCTV.
Maar wat zijn de andere voordelen van Smart Motorways? Op basis van deze vraag heb ik wat onderzoek gedaan.
Uit een onderzoek van Highways England naar de onlangs aangelegde Smart Motorway op de M6 in Cheshire blijkt dat bestuurders nu tot wel 24 kilometer per uur sneller rijden dan voordat de Smart Motorway werd aangelegd. Bovendien brengen ze elke week ruim 30 minuten minder tijd op de weg door.
Dat lijkt misschien niet veel, maar de route is slechts 30 kilometer lang en 30 minuten tijdwinst per week staat gelijk aan 2 uur per maand. En ineens beginnen de cijfers te kloppen!
Ook werd vastgesteld dat het aantal botsingen met ongeveer 30% is afgenomen. Van april tot juni 2015 werden 97 incidenten gemeld, vergeleken met 68 in dezelfde drie maanden van 2019.
Zij is van mening dat de algehele veiligheid op de Engelse 'All Lane Running' / 'Smart Motorways' met meer dan 25% is verbeterd, dankzij de hoeveelheid informatie die aan de bestuurder kan worden overgebracht en de speciale vluchthavens.
Verbeterde bewegwijzering die bestuurders waarschuwt voor gevaren op de weg, matrixborden met grote rode 'X''s, borden die aangeven dat een rijstrook is afgesloten, borden die aangeven dat u aan de kant moet gaan omdat er puin op de weg ligt, borden die aangeven dat u uw snelheid moet verminderen, etc. Dit alles draagt eraan bij dat we onze snelwegnachtmerries iets gemakkelijker kunnen aanpakken.
Highways England voltooide in maart 2019 het £ 255 miljoen kostende project om de M6 tussen Crewe en Knutsford te moderniseren - de grootste verandering sinds de M6 in 1963 voor het eerst in de regio werd geopend.
In elke richting is een vierde rijstrook aangelegd en in totaal 258 elektronische borden, 104 verkeerssensoren en 70 bewakingscamera's helpen de verkeersopstoppingen aan te pakken en de reistijden van ongeveer 120.000 bestuurders per dag te verbeteren.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats voor een soortgelijke verbetering van de M62 bij Warrington. Ook de voorbereidende werkzaamheden voor het deel van de M62 over de Pennines dat het noordwesten met Yorkshire verbindt, zullen later dit jaar van start gaan.