Een paar weken geleden reed ik richting het zuiden op de M1 en was waarschijnlijk bij knooppunt 25. Er was een behoorlijk groot ongeluk op de rijbaan richting het noorden, waarbij twee vrachtwagens en twee of drie auto's betrokken waren. De hulpdiensten waren aanwezig en ze begonnen het verkeer net langs het incident te laten. De Smart Motorway was in volle gang met de maximumsnelheid verlaagd naar 40 of 50 mph.
Er was een HADECS-camera bevestigd aan een portaal, ongeveer honderd meter voorbij het incident, en toen ik dichterbij kwam, zag ik dat die camera vrolijk werd geactiveerd. In de tijdspanne van 60 seconden telde ik ongeveer 12 flitsen van deze camera – BOEM, 6 bestuurders betrapt in die korte tijd. Bestuurders waren duidelijk ongeduldig, waren voorbij het incident gezwaaid en hadden opgevoerd tot 60 of 70, zich er totaal niet van bewust dat de camera er was en dat de verlaagde maximumsnelheid nog steeds van kracht was. Ik vraag me af hoeveel bestuurders die middag zijn betrapt. Een Road Angel had de bestuurders de pijn bespaard van het ontvangen van de gevreesde brief via de post!!! Lezers, houd dit in gedachten!!
Momenteel kan ik geen statistieken vinden die gedetailleerd beschrijven hoeveel bestuurders de verplichte snelheidslimieten overtreden op een Smart Motorway. Dat wil niet zeggen dat het rapport niet bestaat, het betekent alleen dat ik het nog niet heb gevonden.
Maar hoe zit het met bestuurders die de instructies van Smart Motorway negeren? – met name de grote rode 'X'en.
Het is misschien algemeen bekend of misschien niet, maar deze borden worden bewaakt door camera's. Ja, de autoriteiten kunnen zien wie die grote rode 'X'-borden negeert. Dus, wat betekenen deze borden eigenlijk?
De grote rode X betekent dat er een obstakel in de rijstrook zit en dat u deze niet mag gebruiken. Voor de meesten van ons is dit heel eenvoudig, maar bestuurders negeren het nog steeds en brengen zichzelf en andere betrokkenen in gevaar door het te negeren. Ik zie het vaak op mijn ritten van en naar kantoor.
Wat wordt er gedaan om deze individuen te pakken die denken dat ze het beter weten? De RAC zegt dit:
Bestuurders die waarschuwingsborden op slimme snelwegen negeren, krijgen voortaan automatisch een boete en strafpunten op hun rijbewijs.
De politie heeft nu de bevoegdheid om mensen te straffen die op afgesloten rijstroken op slimme snelwegen rijden, op basis van wetgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken die onlangs op 10 juni is ingevoerd.
Nieuwe verkeerscamera's betrappen bestuurders die gebruikmaken van rijstroken die zijn gemarkeerd met een rode 'X'. Overtreders riskeren een boete van £ 100 en drie strafpunten.
Nicholas Lyes, hoofd van het wegenbeleid van de RAC, is blij met de stap en voegt eraan toe dat onderzoek van de RAC aantoont dat te veel automobilisten nog steeds rode X-borden negeren, of dat nu opzettelijk is of niet.
De aankondiging volgt op recent onderzoek van de RAC waaruit bleek dat bijna kwart van de automobilisten nog steeds hun leven in gevaar brengt door de 'rode X'-borden op slimme snelwegen te negeren.
Ongeveer de helft van de bestuurders gaf aan dat ze vaak zien dat andere bestuurders de borden negeren, ondanks dat 99% van de respondenten weet dat de borden aangeven dat er een rijstrook is afgesloten.