Three more UK cities introduce clean air zones

Nog drie Britse steden introduceren schoneluchtzones

Meer Britse steden gaan dit jaar schoneluchtzones invoeren. Automobilisten moeten dan een toeslag betalen als ze het stadscentrum in willen rijden.

Meer Britse steden gaan dit jaar schoneluchtzones invoeren. Automobilisten moeten dan een toeslag betalen als ze het stadscentrum in willen rijden.

Verkeersveiligheidsexperts van Road Angel dringen er bij automobilisten op aan om te controleren of er veranderingen zijn in hun omgeving en om de benodigde vergunningen aan te vragen. Zo voorkomen ze dat ze een boete krijgen voor het rijden door deze zones.

Bestuurders in Londen worden al aangeklaagd als ze de lage en ultralage emissiezones (ULEZ) van de hoofdstad willen betreden. Vijf andere Britse steden hebben al schone luchtzones geïntroduceerd en er staan ​​er nog drie op het punt om in de komende weken en maanden te starten.

Momenteel worden bestuurders in Bath, Birmingham, Bradford, Bristol en Portsmouth allemaal geconfronteerd met mogelijke boetes op basis van de mate van hun uitstoot.

Tyneside gaat op 30 januari een eigen Schone Luchtzone invoeren en Sheffield volgt op 27 februari.

Greater Manchester is de derde lokale overheid die in 2023 een schoneluchtzone gaat invoeren. Er is echter nog geen datum afgesproken.

Steden kunnen kiezen uit vier mogelijke schone luchtzones van klasse A tot klasse D, waarbij elke klasse zich richt op verschillende soorten wegvoertuigen. Het niet naleven hiervan kan resulteren in een boete van maximaal £ 120.

Momenteel hebben alleen Birmingham en Bristol Klasse D-schoneluchtzones ingevoerd. Deze zijn het verste en vereisen dat bestuurders van privéauto's zich registreren en mogelijk kosten betalen, afhankelijk van de mate van hun uitstoot.

Zowel Bath als Bradford hebben Klasse C-schoneluchtzones ingevoerd. Deze zijn gericht op bestelwagens, minibusjes, touringcars, taxi's, vrachtwagens, bussen en privéhuurvoertuigen, maar niet op privéauto's.

Portsmouth is momenteel de enige stad die Klasse B-beperkingen heeft ingevoerd, waarbij kosten gelden voor touringcars, taxi's, vrachtwagens, bussen en privé-huurvoertuigen, maar niet voor auto's, busjes en minibusjes.

Er wordt aangenomen dat Sheffield een Class C-zone plant, terwijl Tyneside van plan is om Class B-beperkingen in te voeren. Details voor Manchesters aankomende zone zijn nog niet afgerond.

Een woordvoerder van Road Angel zei: "We zijn blij met veranderingen om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren, maar we willen niet dat deze veranderingen voor verrassingen zorgen bij bestuurders.

“Daarom dringen wij er bij bestuurders die een van deze steden bezoeken op aan om op de website van de overheid te kijken of zij een vergunning nodig hebben voor een zone met schone lucht.

“Het is ook de moeite waard om het logboek van het voertuig te controleren, waarin informatie over de emissiewaarde van het voertuig te vinden is, om te bepalen of er kosten in schone luchtzones van toepassing kunnen zijn.

"Als bestuurders de in hun gebied geldende vergoeding niet binnen zes dagen na het binnenrijden van de schoneluchtzone betalen, kunnen ze een standaardboete van £ 120 krijgen.

“Wij verwachten dat dit in de toekomst bestuurders zal stimuleren om over te stappen op elektrische voertuigen, zodat ze geen extra kosten meer hoeven te betalen voor de uitstoot van hun voertuig.

"Hoewel Sheffield en Tyneside momenteel de enige gebieden zijn waar in 2023 heffingen worden ingevoerd, samen met de mogelijkheid van Greater Manchester, staat dit niet in de weg dat meer steden in het Verenigd Koninkrijk hun naam aan de lijst toevoegen."

Bestuurders die zich in deze steden wagen, hebben binnenkort via de Road Angel Pure in de auto toegang tot deze informatie